Dit is Duco

Duco is onze trots. Hij is een blij, vrolijk, temperamentvol en heel tevreden jongetje. Duco is wel “een gevalletje apart”. In 2016 is namelijk een zeer zeldzame genetische afwijking bij hem geconstateerd. Hierdoor heeft en houdt hij een ernstige ontwikkelingsachterstand, waardoor hij te maken heeft met zowel motorisch als cognitieve uitdagingen in zijn leventje.

Iedereen doet mee!

Duco houdt van schommelen, boekjes lezen en kan eindeloos spelen met bepaald speelgoed.

Duco heeft ook nog een grote zus die veel vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis neemt. Duco geniet van de aanwezigheid van allerlei kinderen om hem heen. Hij maakt op zijn eigen manier contact, thuis en in de speeltuin.

In zijn peuterjaren ging Duco naar een medisch peuterdagcentrum die in een regulier kinderdagverblijf was gevestigd. Daar kwamen de kinderen van beide groepen bij de dagstart bij elkaar om lekker samen te zingen en te dansen op de gang. Ook werd er op tijden in de gemeenschappelijke ruimte samen gespeeld. Duco genoot daar enorm van.

Toen Duco 4 jaar werd gingen zijn ouders op zoek naar een leuke nieuwe plek waar Duco naast de zorg die hij nodig heeft, optimaal zou worden gestimuleerd in zijn ontwikkeling. Het liefst naar de school waar zijn grote zus en buurtgenootjes ook naar toe gaan, één waar kinderen met en zonder beperking samen spelen en leren.

De keuze in Utrecht bleek erg beperkt. Duco heeft een ernstig meervoudige beperking en kon alleen terecht bij een kinderdagcentrum. Dat was voor ons en voor Duco voor de lange termijn geen optie. Wij wilden voor hem een plek waar hij zich écht zou kunnen ontwikkelen. Een plek met ruim voldoende professionele personele bezetting met een stimulerende leer/ontwikkelomgeving, samen met andere kinderen, met of zonder beperking. Een Samen naar School klas. Dát zou het moeten worden en daarom hebben wij, ouders van Duco, een stichting opgericht om niet alleen Duco, maar ook andere kinderen zoals Duco dat te kunnen bieden.

Na de herfstvakantie is het dan zover en mag Duco eindelijk naar school. Onderstaand een filmpje die we hebben gemaakt, ter introductie van Duco, voor de kinderen van WereldKidz de Kievit en Martin Luther King school.